من و دامستوس | اهمیت ری دیزاین در بسته بندی

نویسنده: مجتبی حسن پور

چارلز داروین: “باهوش ترین یا قویترین گونه نیست که زنده می ماند، بلکه گونه ای زنده می ماند که بیشترین سازگاری را با شرایط دارد.”

وقتی صحبت از تغییر می شود، خصوصاً تغییرات ظاهری، اکثر مدیران به بهانه های مختلف مانع از آن می شوند. کمتر مدیری پذیرش تغییر را برای برندش دارد و با ذکر مواردی مانند هزینه های زیاد جهت تغییر بسته بندی ها، تبلیغات جهت شناساندن فرم و طرح بسته های جدید، امکان عدم پذیرش طرح بازطراحی شده توسط خریدار و … در اکثر موارد حتی از صحبت کردن پیرامون تغییر در طراحی و یا فرم بسته ها نیز ممانعت می کنند. این در حالی است که سلیقه مخاطبان برندهای موجود به چند دلیل در حال تغییرات اساسی است:

– گسترش ارتباطات روزافزون و امکان مشاهده دیگر رقبا و فعالیت آن ها
– حضور قدرتمند رقبای خارجی که به روز بودن جزء اساسی سیاست تولید آن ها است
– قرارگیری پهلو به پهلوی محصولات در نقطه دید خریدار
– اختلاف قیمت نه چندان زیاد محصولات با یکدیگر

در این میان برندی گوی سبقت را از دیگران می رباید که چشمگیرترین جلوه و راحت ترین کاربرد را در بین دیگران دارد.

برای مثال محصولی مانند مایع “من” محصول شرکت من! که در سال ۵۱ تاسیس شده و تقریباً بازار به قدری خلوت بوده که نامی این چنینی قابل ثبت بوده است. به علت تقاضای زیاد و فروش خوب، طبعاً تا سال ها نیازی به تغییر در شکل ظاهری بسته بندی نبود. حال اینکه بایستی در بازار امروز با وجود رقبای قدرتمند خارجی مانند دامستوس، سیف، پرسیل و … حداقل در حد و حدود آن ها از نظر ظاهری دیده شود تا علاوه بر مشتریان قدیمی که مایع “من” را از نظر کیفی تایید و خریداری می کنند، قشر مخاطبان جوان را نیز که به تازگی به این گروه از محصولات نیاز پیدا کرده اند، جذب کند.

دیوید اگیلوی در کتاب رازهای تبلیغات به نکته مهمی اشاره می کند: “تصویر برند (Brand image)، ۹۰ درصد چیزی است که تولید کننده باید بفروشد.” که قسمتی از این تصویر را قطعا بسته بندی به خود اختصاص می دهد.

یکی از اساسی ترین دلایلی که محصولات قدیمی تر، ترس از تغییر در شکل و فرم ظاهری شان دارند، می تواند این نکته که “مشتری، ما را این شکلی می شناسد و اگر تغییری رخ دهد، امکان دارد دیگر ما را نشناسد” باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که محصولی سال های سال با یک شکل ثابت و بدون هیچ تغییری ارائه شده است.
یکی از محصولات سفید کننده پس از سال ها یک رنگ و یک شکل بودن، محصولی با همان فرمول اما با لیبلی به رنگی دیگر ارائه کرد. در یک گروه کانونی، یکی از خریداران وفادار که حدود ۶۵ سال سن داشت به اصرار تاکید می کرد که محصول جدید، به هیچ عنوان کیفیت محصول با لیبل قدیمی را ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق، برندها بایستی به آرامی و در طول زمان، سلیقه و روش استفاده مخاطبان خود را شناسایی کرده و محصول خود را به آرامی به روز کنند.

اهمیت ری دیزاین در بسته بندی

قابلیت رساندن مایع به قسمت هایی از سرویس بهداشتی فرنگی که در سرویس های ایرانی نیز این نقطه کور وجود دارد

این تصویر را نادیده نگیرید! بسیاری از خریداران تنها بخاطر این ویژگی دامستوس، اقدام به خرید آن می کنند. دسترسی به جاهایی که بقیه بسته بندی ها امکان آن را ندارند.

تقریبا در تمامی تبلیغات نیز روی همین ویژگی تاکید می شود: میکروب ها و کثیفی ها جایی هستند که شما به آن دسترسی ندارید، اما با این محصول دیگر جای پنهانی وجود ندارد.

کار به این جا نیز ختم نمی شود. نسل بعد ایران، در مدارس مشغول گذراندن کسالت بار ترین ساعاتشان هستند که ناگهان تن پوش عروسکی جذابی وارد کلاس می شود! به بهانه های مختلف مثل طرح «دامستوس و مدارس بهداشتی» با تجهیز و بازسازی سرویس‌های بهداشتی مدرسه‌ها در مناطق محروم، تبریک روز دانش آموز و … برای لحظاتی آن ها را شاد می کند و آن لحظه را برایشان به یادماندنی می نماید. این برند در ذهن آن ها حک می شود و در آینده روبروی شلف فروشگاه، ناخودآگاه او قبل از بررسی لیبل، اقدام به انتخاب محصول می کند.

آیا برندها چیزی غیر از این حس پنهان را آرزو می کنند؟

اهمیت ری دیزاین در بسته بندی

کمپین های دامستوس برای مدارس

البته که عدم انعطاف پذیری و اقدام به تغییرات کوچک و پایدار تنها در بسته بندی های موجود ما نیست بلکه در تمامی ابعاد تولید ما، سال هاست که این اتفاق رخ می دهد. تا کجا رقیبی قدرتمند خارجی، برندهای قدیمی ما را بیدار کند که مخاطب شما سال هاست سلیقه و نیازهای دیگر داشته که برآورده نشده است.

پراید تولید شده در ایران در سال ۹۷ و همان خودرو با همان نام در کره جنوبی در سال۹۵

و نکته آخر اینکه اگر تغییر به آهستگی و منظم با توجه به نیاز مخاطب رخ دهد، برندها هزینه های زیادی برای آن پرداخت نمی کنند و از دید مخاطب نیز به روزتر و پیشرو جلوه خواهند کرد.

 

 

سایر مقالات مرتبط با مدیریت برند:

هویت برند: مدلهای ساخت هویت برند

شخصیت برند: مدل های خلق و ارزیابی

بسته بندی (پنج ثانیه پایانی بازاریابی)

برند شخصی: چگونه یک برند شخصی معتبر بسازیم؟

 

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.