تبلیغات؛ تلاشی برای سوهان‌کاری ذهن مخاطب

یک جامعه‌شناس گفت: تبلیغات در سطح شهر و رسانه‌ها، برای ایجاد انگیزه مصرف، ذهن مخاطبان و مشتریان را سوهان کاری می‌کند و شست و شو می‌دهد تا به سوی کالای تبلیغ شده جذب نماید.
مهدی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به تاثیر تبلیغات بر زندگی اجتماعی اظهار کرد: تبلیغات در تعریف به معنای آمیختن صنعت و هنر است و با هدف قراردادن مخاطبان یا مشتریان در یک فرآیند ارتباطی، اطلاعات درست یا نادرستی را به آن‌ها انتقال می‌دهد تا مخاطب را به سمت کالاها و خدمات موردنظر خود جذب کند.

وی با اشاره به تبلیغات به عنوان یک ارتباط غیرشخصی در جوامع امروز تصریح کرد: در حال حاضر با توجه گسترش وسائل ارتباطات جمعی و تبدیل فرآیند ارتباطی به ارتباطات بدون تماس رودررو، برای متقاعد ساختن اذهان عمومی مجبور به تبلیغ کالای خود هستیم.
این جامعه شناس افزود: تبلیغات به منظور بازاریابی محصولات و مصرف آن‌ها از سوی جامعه انجام می‌شود؛ هر روز بروشورها، پوسترها و بیلبوردهایی سیمای شهرها را می‌پوشاند که هریک نمایانگر یک کالای جدید هستند.

نوری با شاره به استفاده از نیروی انسانی برای بازاریابی خاطرنشان کرد: این امر امروزه رنگ تفکیک جنسیتی به خود گرفته است؛ جنسیت بازایاب رابطه مستقیمی با نوع کالا و تبلیغ آن دارد و می‌تواند تاثیر بسزایی بر ذهن مشتریان داشته باشد.

وی با بیان این‌که هدف تبلیغات ایجاد انگیزه مصرف در مشتریان است، تصریح کرد: اکثر تبلیغات مربوط به مواد غذایی و خوراکی نیست، بلکه بیشتر مربوط به اجناس لوکس و تجملی مانند یخچال‌های گوناگون، لباسشویی‌ها و… است؛ در حال حاضر نحوه استفاده از وسایل مورد نیاز زندگی با یک دهه قبل کاملا متفاوت است؛ در گذشته در طول سالیان متمادی وسایل زندگی اصولا ثابت و بدون تغییر بودند اما امروزه این وسایل به سرعت تغییر می‌کنند.

این جامعه شناس با اشاره به تجمل‌گرایی برخاسته از تبلیغات و پایان‌ناپذیربودن چرخه مصرف خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی مانند چشم و هم‌چشمی در این موضوع دخیل هستند و متاسفانه رقابت در زمینه تولید در زندگی شخصی افراد تبدیل به حسادت شده است و خانواده‌ها بدون توجه به کارایی یک برند به خاطر حسادت تلاش می‌کنند آن را خریداری کنند.

وی گفت: افراد خود را با رفتارهای مختلف و جلب توجه دیگران، تعریف می‌کنند و متاسفانه هویت در برخی بر اساس آنچه که مصرف می‌کنند، تعریف می‌شود.

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.