سال نو برای برندها چه به همراه دارد؟(قسمت اول)

یک فیلم با دوبلیط! (یادداشتی در دو قسمت)

سال نو برای برندها چه به همراه دارد؟(قسمت اول)

یادداشتی از فرزاد مقدم (moghaddamfarzad@yahoo.com)

پیش فرض اول) شرکت بین المللی مشاوره برندینگ لندور( Landor ) در اوائل سال نو میلادی ۲۰۱۵ ، نکاتی را برای آینده برندها در سال جدید اعلام کرد. مجله وزین برند ایج (Brand Age ) ترکیه را که ورق می زدم دیدم متناسب با حال و احوال خودشان تحلیلهایی از آن برای کشورشان کرده اند.
پیش فرض دوم) ایمیلی به دستم رسید درباره اینکه در سال ۹۴ برای متولدین هر ماه چه اتفاقهایی رخ خواهد داد! یعنی به نوعی پیشگوئی آسترلوژیک. گرچه اعتقادی به این موضوع ندارم اما بسی سرگرم کننده است. با ترکیب این دو موضوع ناگهان به فکرم رسید ما هم می توانیم برای سال ۹۴ از همین کارها بکنیم. پس این شما و این پیشگویی رویه های محتمل برای برندهای ایرانی از روی حرکت سیارات در سال ۹۴ و شاید هم کمی بعد از آن!

وضعیت برندسازی مکانها و مقاصد شاهد رشد چشمگیری خواهد بود
اولین پیشگوئی یا پیش بینی در مورد موضوع مورد علاقه ام خواهد بود، یعنی صنعت گردشگری و سفر.
افزایش تعداد گردشگر از طرفی و از طرف دیگر افزایش تعداد مراکز خرید در شهرهای بزرگ مانند تهران بازار جدیدی را برای برندسازی مکان و مقصد در ایران ایجاد خواهد کرد. یعنی شرکتهای سازنده این گونه مجتمع ها خواهند فهمید برج سازی و برند سازی باهم متفاوتند گرچه در نوشتن حروفی شبیه به هم دارند:
کار پاکان را قیاس از خود مگیر گرچه ماند در نوشتن شیر، شیر
از طرف دیگر رشد گردشگری در شهرها باعث ایجاد نیازهای جدیدی در گردشگران و ساکنان شهرها خواهد شد. همچنین بحث مشارکت شهروندان در ساخت برند شهرها جدی تر گرفته خواهد شد. در سمت دیگر، وجود تعداد زیادی مراکز خرید باعث ایجاد رقابت میان آنها برای جذب مشتری خواهد شد. برندهایی که در شهرهای مناسب و در مراکز خرید مناسب جای بگیرند از حالا برنده اند.
شهر مناسب شهری است که مدیران آن برای شناساندن و برندسازی شهرشان برنامه استراتژیک مناسبی دارند. در این میان شهرهایی مانند کرج از غفلت رقبای بزرگتر اما خوابالوده مانند تهران و شیراز حداکثر استفاده را خواهند کرد. مراکز خرید مناسب هم آنهایی هستند که فقط به حجم زیادی تبلیغات رسانه ای اکتفا نمی کنند و برنامه هایی حرفه ای و مناسب را برای مستقرسازی برندها بر اساس متغیرهایی چون طبقه محصول و برند، میانگین اندازه هر فروشگاه، اندازه کل مرکز خرید و از همه مهمتر قدرت برند خود مرکز خرید دارند و همچنین به داشتن هویتی مناسب با معماری، مخاطب و نیازهای منطقه و شهری که در آن قرار گرفته اند فکر کرده اند و به ارزش ویژه برند خود بیش از هر چیزی بها می دهند.

هزینه کردن در پیشرو بودن و نامگذاری برای محصولات برندهای آی تی اهمیت بیشتری خواهد یافت
از آنجائیکه ارائه خدمات در فضای مجازی رفته رفته شباهت بیشتری به هم می یابد، مشتریان برای شناخت سرویس دهنده ها به راههای ساده تری متوسل می شوند. در این میان آنهایی که پیشرو باشند و نامهای با معنی تر و کوتاه تری را خلق کنند در یاد مخاطب مانده و جایگاه ذهنی بهتری در هنگام تصمیم گیری در اذهان مشتریان خواهند داشت. سایتهای دیجی کالا و تخفیفان در ایران و محصولاتی چون گوگل گلاس و اپل واچ در جهان نمونه هایی هستند که نشان می دهند اولین بودن و نامهای با معنا داشتن هر دو به کمک هم آمده و موفقیت را می آفرینند. پس خلاقیت به همراه نوآوری فرمولی است که می گوید هزینه بیشتری را باید در مرحله تحقیق و توسعه، نامگذاری، تولد برند و آغاز کارآفرینی گذاشت و سیستم راه بنداز و جا بنداز که سالها مورد علاقه مدیران ما بوده و بیشتر متکی به رانت و رابطه دیگر مثل قدیم جوابگو نخواهد بود.

برندهای B2B ظهور کرده و در شبکه های اجتماعی عرض اندام خواهند کرد
چنانچه از مراجعاتی که توسط مشتریان برای برندسازی در سال ۹۳ به ما برآمده است، تعداد زیادی شرکتهای B2B قصد ساخت و طراحی مجدد برند خود را کرده اند. بدیهی است در این میان آنان که پیشروترند رستگارتر خواهند بود. البته در این میان برخی از این شرکتهای B2B به خاطر بزرگی و رسمیت زیاد، هنوز از ساختار بوروکراتیک و قرطاس بازیهای خود خلاصی نیافته اند و این ویژگی دشمن کار برندسازی است و آنها را در این عرصه به زمین خواهد زد. برگزاری مناقصه و ارسال پروپوزال درباره کاری خدماتی که برخی از شاخصهای انجام آن هنوز قابلیت اندازه گیری دقیق ندارند بیشتر بر اساس هوشمندی تیم طراحی و تیم اجرا کننده باید صورت پذیرد و البته بررسی مدلی که برای شرکت توسعه خواهند داد. پس از طراحی مدل و تنظیم برنامه مدیریت برند، نگاه برندهای B2B به رسانه ها اهمیت بیشتری خواهد یافت. برندهایی که از بدو تولد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند شانس بیشتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان آینده خود خواهند داشت. مگر نه اینکه برندهای B2B می بایست با مشتریان کنونی و احتمالی خود در ارتباط یک به یک باشند، چه جائی از شبکه های اجتماعی بهتر؟ نمونه جالب آن برند مائرسک با ۱۱۲ هزار دنبال کننده در توئیتر است!

DT_1426438418_f6cc6bdb9b1f794945037f4d93d3d996

مسئولیت اجتماعی به شکل کنونی خود از مد خواهد افتاد
پیشتر هم گفته بودیم پروژه های مسئولیت اجتماعی هنگامی در ایران جواب خواهد داد که کل مدل برندسازی و از آن مهمتر پارادایم فکری حاکم بر سازمان متناسب با برندسازی اجتماعی- فرهنگی تغییر کرده باشد. در صورتیکه مدل و تفکر برندسازی اقتصادی (که اکنون در ایران اکثرا اینگونه است) بر سازمان حاکم باشد، پروژه های مسئولیت اجتماعی توسط مخاطب و حتی خود کارکنان هم قابل باور نخواهد بود و بیشتر به یک شوخی بی مزه شبیه است تا یک پروژه موفق!
از طرفی مشتریان جهانی به این نقطه خواهند رسید که خوب بودن ( به معنی ضرر نزدن به جامعه و محیط زیست) ذاتا وظیفه هر برندی است و لازم نیست کسی آن را دلیل تمایز و برتری خود قرار دهد. در واقع برندهایی که اینگونه نیستند به طور طبیعی حذف خواهند شد. بنابراین در بوق و کرنا کردن مسئولیتهای اجتماعی در این سطح معنایی نخواهد داشت جز اینکه نشان دهیم ما اینگونه نبوده ایم و حالا که آدم خوبی شده ایم توقع داریم همه به ما توجه کنند!
البته این به معنی از بین رفتن پروژه های مسئولیت اجتماعی نیست، بلکه زاویه نگاه سازمان برای باورپذیری بیشتر به آن تغییر خواهد کرد و البته فعالیتهایی که سازمانها به عنوان مسئولیت اجتماعی دارند با استراتژی و چشم اندازشان همسو خواهد شد. در ضمن پارادایم تفکر برندسازی نیز همسو با این تغییرات دگرگون خواهد شد!

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.