مراقب شکاف داده باشیم

تا به حال برای شما پیش آمده که تصور کنید مشغول انجام دقیق و متفکرانه کاری هستید اما در نهایت اشتباه کنید و بعد از خودتان بپرسید من که از ایکس و ایگرگ اطلاعات گرفتم (مثلا مالی و اداری) پس چرا تصمیمات اشتباه شد؟

در چند سال اخیر، مطالعات جالبی در خصوص شکاف داده و تاثیرات آن بر مدیریت انجام شده است. طبق معمول ما نیز به دنبال تاثیرات آن بر مدیریت برند بوده‌­ایم. بنابراین دست به کار شده و از داده‌­های پروژه‌­ها و کارهای خود شروع کردیم. اما پیش از آن نگاهی به بلاد کفر بیاندازیم. طبق پژوهش هاروارد بیزنس ریویو ، هشتاد درصد مدیران مورد پژوهش گفته اند :

اگر تصمیم­‌گیری بر اساس داده­‌ها و نه با تکیه بر شهود و سلیقه دیگران انجام شود، اطمینان آن‌ها نسبت به تصمیمات‌شان درباره توسعه محصول بیشتر خواهد بود. همین مورد درباره تصمیم­گیری­‌های برند وجود دارد. تقریبا نود درصد پروژه­‌های طراحی هویت و برندسازی که در پنج سال اخیر مراجعه کرده­اند، از موفق نبودن برندسازی قبلی رنج می­‌بردند که بعضا دور میز و بدون پژوهش انجام شده بودند. بر عکس پروژه­‌های متکی بر پژوهش، تا هشتاد درصد موفق بوده اند.

گاهی ما در حال دریافت اطلاعات از منابع اشتباه هستیم. به طور مثال: تنها از مدیران مرد شاغل در شرکت، در خصوص تعطیلات مورد علاقه آن ها سوال می پرسیم، اما برای تعطیلات خانم ها هم تصمیم می گیریم. و یا از واحد منابع انسانی در خصوص کار آن‌ها سوال می پرسیم، و بعد برای واحد برند تصمیم گیری می کنیم!

یادم می‌­آید چند سال پیش دوست هنرمندی برای پروژه برندینگ مراجعه کرده بودند. ایشان هر هفته نظر خود را در خصوص پیش‌برد کار عوض می‌­کردند. یک روز در نهایت تصمیم گرفتم قطع همکاری کنم. پس دوستانه از او پرسیدم: این همه سرگشتگی به بیماری درونی او مرتبط است یا همراهان بیرونی؟

خندید و گفت: شنیده بودم شما رک هستید. خوشحالم که گفتید. هر کسی می‌­رسد به من چیزی می‌گوید. چه کنم؟ گفتم: ادامه بده. اما بدون من.

ایشان در حال حاضر یکی از برندهای مطرح عرصه هنر است و نمایشگاه کانادا و آمریکای‌شان چندی پیش با موفقیت انجام شد.
آن روز تصمیم گرفت منابع داده­اش را درست تنظیم کند. با کمک هم، گروهی مشاور را گرد او آوردیم تا دیگر هرکس تصمیمات شخصی و سلیقه­‌ای برای ایشان نگیرد.

شاید روزی برسد که مدیران ما به جای مشورت گرفتن از آنان که بیشتر حرف می‌زنند، از آنان که بیشتر می‌­اندیشند مشاوره بگیرند.

برگرفته از صفحه اینستاگرام دکتر #فرزاد مقدم

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.