پرسنال برندینگ استراتژیک و چگونگی کسب موفقیت با آن | قسمت چهارم

منبع مقاله: sciencedirect.com

ترجمه و اقتباس: هیربد سبحانی زاده

با نظارت: فرزاد مقدم

 

۶- مدیریت کردن پرسنال برند:

به نظر می رسد که مدیریت یک برند شخصی حداقل دارای دو بعد است: به روز نگه داشتن آن با توجه به تغییرات شرایط و اندازه گیری اثربخشی آن.

تقریبا همه افرادی که با آن ها مصاحبه کردیم، بدون اشاره‌ی ما اهمیت پویایی شخصیت برند های شخصی را ذکر کردند، اما ایده‌ی اندازه گیری اثربخشی را صرفا زمانی که در این رابطه مستقیما ازشان پرسیده شد در نظر گرفتند.

 

۶-۱- سازگار کردن یک پرسنال برند با گذر زمان و تغییرات شرایط:

اشتراک نظرات در مورد لزوم آفتاب پرست بودن یک برند شخصی رایج بود.

با این حال، چندین نفر گفتند که نام تجاری آن ها نه به دلیل تغییر شرایط، بلکه به این دلیل که “من می‌توانستم ببینم کاری که می کردم جواب نمی دهد، آن را تغییر دادم. یکی از نمایندگان فروش شرح روشنی از آن روند داشت:

من در اواسط ۲۰ سالگی بودم و همیشه مرد شوخی بودم.

اکنون اوایل ۳۰ سالگی ام و یک مرد خانواده و پدر هستم، این برند شخصی من است.

اکنون من توصیه هایی جدی در مورد تعهدات بزرگ دارم. بنابراین من دیگر نمی توانم آن مرد شوخ سابق باشم.

 

۶-۲- اندازه گیری اثر بخشی برندهای شخصی

تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان در جواب این سوال که چگونه موفقیت برند شخصی خود را می‌سنجند، پاسخ های مشخصی ارائه داده اند.

جدول ۲ پاسخ ها را با دو عنوان: ملموس که بیشتر جواب ها شامل این دسته بودند و ناملموس که تعداد کمتری بودند تقسیم می‌کند.

برند های شخصی موفق با این معیارها مشخص می‌شوند: “تماس های شما با چه سرعتی جواب دریافت می کند” یا “وقتی شغل خود را از دست می دهید چقدر طول می کشد تا یکی دیگر را به دست می آورید”.

معیارهای دیگر شامل: موفقیت فروش، تکرار انجام یک معامله یا ایجاد موفقیت در فروش مشتری بود که با کمک سازمان طرف قرارداد با آن ها به وجود آمده بود.

موارد ناملموس نیز ارائه شد. یک مدیر فروش درمورد اینکه چگونه اثربخشی برند شخصی خود را اندازه گیری می‌کند، خاطره‌ای را توصیف کرد:

سرپرست من درباره پیشنهادی که داده بودم برای من ایمیل ارسال کرد.

او گفت: “من این ایده را دوست دارم،  بنابراین آن را برای مدیر مستقیم خودم ارسال می کنم” و اضافه کرد، “می دانستم که شما فرد مناسبی برای این کار هستید.”

پاسخ دیگر حاوی ارزش یک برند شخصی بود: یک نماینده فروش در مورد چگونگی اندازه گیری اثربخشی برند شخصی خود، لحظه ای فکر کرد و سپس گفت: “مشتری من با دیدن من لبخند می زند.”

 

جدول ۲. اندازه گیری اثربخشی برند شخصی

 

اقدامات ملموس
مشتریان چقدر سریع تماس های تلفنی شما را پاسخ می‌دهند
چقدر آسان قرارهای ملاقات با چشم اندازهای مثبت شکل می‌گیرد
در LinkedIn ، روند صعودی داشته باشید یا نزولی
وقتی شغل خود را از دست می‌دهید چقدر طول می‌کشد یکی دیگر را به دست بیاورید
چه تعداد مراجعه کننده در سر راه شما قرار می‌گیرد
نتایج فروش شما
چند بار یک معامله تکرار می‌شود
هر چند وقت یک بار به نظربات شما ارجاع می‌شود و از سخنان شما نقل و قول می‌شود
جوایز دریافت شده
به همان روشی که برند شرکت تجاری خود را ارزشیابی می‌کنید
اگر در فروش، بیشتر از حقوق مدیرعامل درآمد کسب می‌کنید
میزان پولی که مشتریانم پس انداز کرده اند زیرا از خدمات من استفاده کرده اند
تقدیر، جوایز و سفرها

اقدامات ناملموس

مردم دوست دارند با شما کار کنند
تعریف و تمجید دریافت می‌کنید.
فروتنانه از رئیس و مربیان خود می‌پرسید که چگونه کار می‌کنید
مشتری شما وقتی شما را می بیند لبخند می‌زند

 

۷- توصیه هایی برای پرسنال برندینگ:

اکنون با استفاده از مصاحبه هایی که جنبه کاوش گرانه داشت، می خواهیم نتایج خود را تعمیم دهیم.

با این حال، با احتیاط و با در نظر گرفتن اینکه فقط با یک گروه کوچک و غیر تصادفی از افراد مصاحبه کردیم. در خلال این مصاحبه یاد گرفتیم که:

برند شخصی استراتژیکی که تعمداً ارزش ها و شایستگی هایش را با اولویت های سازمان و مشتریان خود تطبیق می دهد، می تواند بازدهی داشته باشد. این نتیجه منجر به چهار توصیه می شود:

 

۷-۱- ایجاد بالانس در احترام (صلاحیت و شایستگی) و ایجاد رابطه:

توصیه ما از این واقعیت ناشی می شود که کسانی که با آن ها مصاحبه کردیم اغلب برند های شخصی را برای نشان دادن داشتن شایستگی برای برقراری ارتباط ایجاد کردند، اما تعداد کمی برای انجام هر دو اقدام کردند.

ما معتقدیم که به طور ایده آل یک برند شخصی باید برای هر دو مسیر برنامه داشته باشد تا به موفقیت برسد.

تمرکز روی یکی یا دیگری قابل درک است.

برای کسانی که در حال حاضر فقط بر شایستگی یا فقط ایجاد رابطه تأکید دارند، طبیعی است که پیروزی های برند خود را بر اساس آن یک جنبه ارزیابی بکنند و استنباط کنند که وضعیت مطلوب است.

با این حال، ما به مدیران، مدیران اجرایی، متخصصانی که خدمات خود را بازاریابی می کنند و دانشجویانی که به دنبال چنین نقش هایی هستند توصیه می‌کنیم برند خود را توسعه دهند.

انجام این کار به معنای گسترش نقاط قوت شخص است. سازمان ها و برنامه های MBA ممکن است بتوانند نقش را در مورد نحوه رسیدن به هر دو مورد ارائه دهند.

 

۷-۲- تقویت پرسنال برند با پشتیبانی های سازمانی:

توصیه دوم به سازمانها و مربیان مربوط به لزوم دانستن نقشی است که آن ها می توانند در یک برند شخصی داشته باشند.

یکی از پاسخ دهندگان منتظر ماند تا ما مصاحبه خود را به پایان برسانیم، سپس پرسید: “چرا شرکت من این سوالات را از من نمی پرسد؟” ما توجه داریم که شرکت ها ممکن است دارای کد لباس، سیاست هایی در مورد سیگار کشیدن در محل کار، نوشیدن مشروبات الکلی یا گفتگو با مطبوعات و سیاست های بسیار محتمل در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی باشند.

با این حال، از آنجا که همه این موضوعات زیرمجموعه برند های شخصی هستند، مدیران ممکن است بخواهند از این شرایط (قوانین) استفاده کنند و به کارمندان، چگونگی مفید بودن آن ها را آموزش دهند، سپس با هدایتگری، حساسیت کارکنان را در راستای همسو کردن برند شخصی با برند شرکت برانگیزانند. برنامه های MBA نیز می توانند همین کار را انجام دهند.

در عین حال، عقلانی به نظر می رسد که بفهمیم برند شخصی فقط شخصی است و ممکن است نه تنها به عنوان راهی برای موفقیت بلکه به عنوان یک جایگزین هنگام از دست دادن شغل یا راهی برای انعطاف پذیری شغلی ارزشمند باشد.

بنابراین،­برند شخصی، هم یک موضوع مربوط به بازاریابی می باشد و هم یک موضوع منابع انسانی و هر نظرسنجی یا استراتژی ای باید هر دو دیدگاه را در بر گیرد.

اگرچه مدیران ممکن است چیزهای زیادی را از طریق سوال کردن از کارمندان خود در مورد برند های شخصی آن ها بدانند، اما ممکن است بخواهند با مشتریان یا ارباب رجوعان مصاحبه کنند و از آن ها بخواهند برند های شخصی نمایندگان شرکتی را که با آن ها کار می کنند را توصیف کنند.

 

۷-۳- پذیرای انعطاف پذیری باشید:

سوم، هنگام بررسی رابطه برند های شخصی و برند سازمانی، انعطاف پذیری را توصیه می کنیم.

ضمن اینکه درگیری بین این دو نه به شخص و نه به شرکت کمک نخواهد کرد، برند های شخصی می توانند برند تجاری را غنی سازی و توسعه دهند در نتیجه باید تشویق شوند که همین کار را بکنند.

یک مدیر فروش منطقه ای اولین تلاش برای فروش به یک شرکت میلیارد دلاری را بازگو کرد.

وی گفت : “شهرت شرکت ما برای ما قرار ملاقات گذاشت، اما سپس ساختن دوستی ای که منجر به سفارش اول شد به هر دو مورد (برند شخصی و سازمانی) بستگی داشت.”

کارمندان می توانند از یک راه دیگر نیز مفید واقع شوند.

مدیری که درک بالایی از پرسنال برندینگ دارد می تواند از نظر استراتژیک به برند های متنوع شخصی کارمندان نزدیک شود.

تیم های فروش اغلب بر اساس مجموعه مهارت های تکمیلی توسعه می یابند، اما می توانند با در کنار هم قرار دادن برند های شخصی مکمل یکدیگر نیز توسعه یابند.

یک عضو تیم ممکن است انواعی از ویژگی های برند را نشان دهد که در جدول ۱ ما آن ها را با عنوان تاکید بر صلاحیت (شایستگی) نام گذاری می کنیم، در حالیکه یک عضو دیگر ممکن است آن هایی را نشان دهد که ما آن ها را تحت عنوان ایجاد رابطه نشان می دهیم.

اگرچه مطلوب است که یک فرد در هر دو بعد سرآمد باشد، اما تلاش برای اینکه یک تیم در مجموع بتواند هر دو بعد را انجام دهد می تواند همان نتایج را ایجاد کند.

 

۷-۴- با گذشت زمان برند ها را اندازه گیری، ارزیابی و سازگار کنید:

در آخر، ما پیشنهاد می کنیم که افراد، اثربخشی برند های شخصی خود را بسنجند و در صورت لزوم آن ها را اصلاح کنند.

مدیران می توانند کارکنان را به ارزیابی برند خود ترغیب کنند و سیستم هایی را برای ارزیابی برند سازمان به همین ترتیب تنظیم کنند.

برای فروشندگان، کاهش اندازه سفارش سریعا توجه را جلب خواهد کرد، اما کاهش مراجعه یا حتی دنبال کنندگان در شبکه های اجتماعی ممکن است به این سرعت توجه را جلب نکند.

اگر چنین پاسخ هایی به یک برند شخصی با ارزش تلقی شود، پیگیری آن ها بخشی از مدیریت خوب محسوب می شود.

حتی توانایی ارائه قیمت بالاتر می ­تواند راه حل اندازه گیری اثربخشی یک برند شخصی باشد.

به همین ترتیب، مدیران با ذکاوت توصیه می کنند همیشه شاخص های داخلی برند شخصی حرفه ای را کنترل کنند.

حتی در شرایطی که کارمندان نتوانند به همکاری یا مشارکت مناسب در پیشرفت سازمان دست یابند، نسبت دادن چنین شکست هایی به برند شخصی فرد به جای مورد انتقاد قرار دادن خود شخص آن فرد نیز می تواند آسان تر و موثرتر باشد.

تغییرات در برند شخصی راحت تر صورت می گیرد و مورد تشویق قرار می‌گیرد.

سازمان‌ها می توانند با اشاره به اینکه هر کارمندی نشان دهنده هویت محل کارش است، به هر کارمندی کمک کنند تا مانند هر برند دیگری در بازار، با استفاده از فرآیندی مانند روشی که توصیف شده است، به طور مکرر برند شخصیشان را ارزیابی و گاهی اوقات بهبود دهند.

 

۸- پرسنال برندینگ در طولانی مدت

برخلاف نظرات مختلف در سال های اخیر پیرامون موضوع برند شخصی، دیدگاهی که ما در اینجا اتخاذ می‌کنیم این است که همه‌ی انسان ها در نتیجه‌ی مجموعه عواملی نظیر: تاثیری که در اولین برخورد می گذارند، ویژگی های شخصیتی، نحوه برقراری ارتباط با دیگران و غیره، دارای یک برند شخصی هستند.

آیا برندی که در حال حاضر از آن استفاده می کنید پیام درستی دارد؟

چگونه می توان اصلاحش کرد؟

چگونه با برند سازمانی یا محصول کارفرمای شما متناسب می شود؟

فراتر از نیاز افراد برای نظارت و تعدیل برند های شخصی خود، شرکت ها نیز باید آمادگی آن را داشته باشند تا برند های شخصی کارمندان را از راه های دیگری به غیر از حالت تدافعی جهت­دهی کنند.

به خاطر تحقق اهداف شرکت و پرسنل، مدیران باید آماده باشند تا از کارمندان در توسعه برند های شخصی که هم به نفع فرد است و هم برند اصلی سازمان، حمایت کنند.

در بلند مدت، برند های شخصی و برند های شرکت نیازی به جنگ با یکدیگر ندارند، اما می توانند راه هایی برای حمایت از یکدیگر برای دستیابی به منافع مشترک پیدا کنند.

 

ضمیمه.  “راهنمای سوال برای مصاحبه“:

نام:
شرکت:
وظیفه:
۱- اگر من از اصطلاح “پرسنال برند” استفاده می کنم، چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟
۲- به طور خلاصه، پرسنال برند خود را چگونه توصیف می کنید؟
۳- برخی از افرادی که با آنها صحبت کرده ام، برندسازی شخصی را با افزایش استفاده از کانال های دیجیتالی مانند Twitter ، Facebook ، LinkedIn ، YouTube  و غیره مرتبط می دانند، شما هم اینطور فکر می‌کنید؟ اگر چنین است، شما در استفاده از این کانال ها برای برقراری ارتباط با برند شخصی خود چه کاری انجام داده اید؟
۴- به نظر شما برند شخصی شما چه چیزی را باید در مورد شما نشان دهد؟
۵- برند شخصی هر شخص با برند شرکت او چه تناسبی دارد؟ تحت چه شرایطی ممکن است برند شرکت را تحت الشعاع خود قرار دهد؟ برند سازمانی چگونه بر برند های شخصی تأثیر می‌گذارد؟
۶- آیا مثالی دارید که نشان دهد چگونه برند سازی شخصی به دستیابی به اهداف سازمانی کمک کرده است؟
۷- اثربخشی برند شخصی خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681317300678

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.