رویکرد هشتم مدیریت برند زنانه زیستن، مهم ترین سبک زندگی آینده

درباره رویکرد هشتم مدیریت برند گه گاه سخن گفته‌­ام، تغییرات بسیاری باعث شکل­‌گیری این رویکرد شده‌­اند­­:

  • توسعه فعالیت شبکه­‌های اجتماعی
  • تکراری شدن روش­‌های بازاریابی
  • افزایش تشابه در اکثر محصولات
  • و دو قطبی شدن اجتماعات انسانی

علاوه بر این ها

  • تغییر جایگاه زنان در جامعه و محیط کسب و کار نیز یکی از عواملی است که باعث تغییر رویکردهای برندسازی شده است.

نشانه‌­های زن بودن و بالاخص زنانگی در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان، معانی ضمنی بسیاری داشته و دارد که در حال ترک برداشتن است .

در پژوهش مدل بیگ فایو جنیفر آکر در ژاپن، Sophistication زنانگی که در بسیاری از کشورها از صفات این طبقه بود، جایش را به مردانگی داد. با این حال خانم‌­ها در دنیای دیجیتال در حال خلق مواضع خود هستند.

امروزه در بسیاری از بازارها مانند بازار سفر، نقش اصلی تصمیم‌­گیری و جهت دادن به ذائقه بازار برعهده خانم‌­ها می­‌باشد. حتی رفتار خانم‌­ها در بازاری چون آرایشی و بهداشتی به آقایان سرایت کرده است. امروزه خدماتی مانند رسیدگی به پوست زیر چشم یا تمیزکردن پوست صورت، در میان آقایان، در حال رواج است.

شکستن نماد زن دانا (که قاعدتا در گذشته با عینک و لباس و موی ساده همراه بود) امروزه در حال وقوع است.

حدود بیست سال پیش در بلاد کفر با خانمی آشنا شدم که مقرر شده بود در مدیریت آژانس به سازمان مشاوره دهد. چهره و لباس و مو و ناخن مرتب، خلاصه زیبایی مرتب و رسیدگی شده ایشان، این عقیده را برای من پیش آورد که احتمالا سواد و مهارت خاصی ندارد و با اتکا به آشنایی و معرفی شخصی و مدرک در سازمان حضور دارد. در همان روزهای ابتدایی هم با پرسش­‌هایی که در خصوص مدل مورد استفاده در کار پرسید، من را مطمئن کرد که حدس درستی زده بودم. اما در ادامه دانایی، عقلانیت و تجربه ایشان نشان داد که اولا هرکسی در یک موضوعی تبحر دارد، دوما دانایی را نمی­‌شود با ظاهر سنجید.

از ایشان بسیار آموختم، حتی با اینکه فارسی نمی‌­دانستند اما درباره سعدی و مولانا نیز بیش از خیلی از ما فارسی زبانان، آگاهی داشتند و ترجمه اشعارشان را با دقت خوانده بودند. بسیار مدیون ایشان هستم.

بعدها تعداد بیش‌تری از این بانوان در کشورهای مختلف دیدم. آرزو داشتم در کشور ما هم تعداد این‌گونه خانم­‌ها بیشتر شود.

به هرحال جایگاه زنان در دنیای آینده بیش از گذشته خواهد بود. اگر بتوانند استقلال و قدرت را که هر دو از کسب دانش می­‌آید جدی بگیرند، آن وقت زنانه زیستن در ذهن جامعه اشکال جدیدی خواهد یافت و قدرت و زیبایی، آرایش و دانایی دیگر جمع اضداد نخواهد بود.

برگرفته از صفحه اینستاگرام دکتر #فرزاد مقدم

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.