مدل تفکر ربات روزنه ای برای آینده برندسازی

از نحوه برنامه ریزی ربات ها، در موضوع برندسازی، درس های زیادی می توان آموخت.

در آموزش به ربات های شبه انسانی، یادگیری خود یادگیری است. مانند انسان باید به آن‌ها آموزش داد تا برای زنده ماندن یاد بگیرند. بنابراین آنچه که ذهن یک ربات بر آن متمرکز می شود، فواید است:

  • یافتن فواید کارکردی در اشیاء و افراد برای نفع خود و فایده رساندن به دیگران
  • داشتن فواید احساسی برای برقراری ارتباط با دیگران و آسان سازی ارتباط مورد نیاز با اجتماع
  • داشتن فواید خود ابرازی و اجتماعی برای پیدا کردن جایگاه مناسب در اجتماع (به اندازه، یعنی نه شومن بی ارزش بودن و نه گم و گور شدن)

حال ببینیم یک ربات مستخدم چگونه خرید می کند؟

نکته اول) تعریف سطح اتومات بودن ربات است. یعنی بیشتر اتومات باشد یا به اتفاقات محیط پاسخ دهد؟

در حالت اتومات، از حافظه خود دستور را می یابد: تن ماهی بخر!  جمعی از داده های آماده، در خرید تن ماهی کمک می کند. مانند: خرید قبلی، یا اولین برندی که در حافظه به نام تن ماهی ثبت شده است.

در حالت پاسخگویی به اطلاعات زمینه، ربات مستخدم ما به مقایسه می پردازد و اینجاست که هویت و لایه های فواید مالی، کارکردی و اجتماعی مسیر خرید را نشان می دهد.

نکته بعدی) در اثر تکرار فرآیندهایی چون خرید، ارتباط با دیگران و پاسخ به اتفاقات محیط، شخصیت ربات ما و سرنوشت او شکل می گیرد و این یعنی کار غلط را اگر تکرار کنی، بقاء خودت را به خطر انداخته ای.

ربات این را در اثر تکرار یاد می گیرد. برندها، ربات ها و انسان ها در تقابل، از هم خواهند آموخت.

پس رویکرد بعدی در مدیریت برند، برای پاسخ گویی به مشکلات موجود جهان، رویکرد جامعه انسانی/ دیجیتال است.
در این رویکرد ربات ها، برندها، سازمان ها و جامعه انسانی بیش از پیش به سمت آدم شدن حرکت می کنند. لاجرم باید به سمتی برویم که بیش از هر چیز حاضر خواهیم شد برای انسان ماندن هزینه کنیم. هزینه های اندکی که باید یادشان بگیریم مثلا
حاضر شویم گرسنه بمانیم اما غذای تولیدشده توسط برندی که به جامعه خود ضرر زده را نخوریم . بیسکوییت برندی که بسته بندی آن کپی بدون اجازه است را نخریم.

عرصه عمل اجتماعی، مانند خرید کردن، رای دادن، لایک کردن و به اشتراک گذاشتن، تنها عرصه ای است که هنوز قدرت در دست اجتماع انسانی است. برندها، سازمان ها ، ربات ها و مغول ها از ما مصرف کنندگان یاد می گیرند، ما هم از آن‌ها.

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.